Centrum Naberte kurz se věnuje preventivní e-terénní sociální práci
(dále jen e-terénní práci).
Komplexní pojetí jednotlivých aktivit realizovaných e-terénními pracovníky s cílem snižovat rizika spojená s hraním hazardních her u cílové skupiny hazardních hráčů a jejich blízkých. Služba je poskytována výhradně on-line nebo telefonickou formou.
Bezpečné prostředí, anonymní přístup, otevřená komunikace.
Služby poskytujeme zdarma.
Máte někoho, s kým si bez předsudků o hazardu promluvit?
Jsme zde pro Vás a Vaše blízké.
1. Poslání
2. Cílová skupina
3. Cíl
4. Nabízené služby
5. Podávání a vyřizování stížností
6. Využívání souborů cookies a zpracování osobních údajů
1. Poslání
Posláním e-terénní práce je prevence a snižování negativních důsledků plynoucích z hraní hazardních her a s nimi spojeného rizikového chování. Nabízíme pomoc osobám, které se již rizikově chovají, osobám, které jsou tímto chováním ohroženy a osobám jim blízkým. Součástí e-terénní práce je pomáhat lidem v tíživé životní situaci s řešením jejich problémů v souvislosti s patologickým hraním, podporovat a motivovat konkrétní jedince nebo skupiny ke změně dříve, než by u nich došlo k rozvoji rozsáhlých negativních sociálních, ekonomických, psychických i zdravotních důsledků.
2. Cílová skupina
Primární cílovou skupinou se rozumí osoby s projevy návykového chování nebo lidé ohrožení vznikem závislostí, a to v souvislosti s hraním hazardních her, včetně jejich osob blízkých. Sekundární cílovou skupinou se pro potřeby e-terénní práce rozumí odborná i laická veřejnost.
3. Cíl
Cílem e-terénní práce je podílet se na snižování rizik a škod spojených s hraním hazardním her, jak v rovině samotných klientů, tak v rovině širší společnosti.
4. Nabízené služby
V Centru Naberte kurz pracujeme s filozofií harm reduction, tzn. snižováním rizik způsobených hraním hazardních her.
Tento přístup jsou koncepce, programy a činnosti směřující primárně k minimalizaci nepříznivých zdravotních, sociálních a ekonomických dopadů. Klademe důraz na Vaše individuální a aktuální potřeby.
Prostřednictvím individuálního chatu, skupinového chatu nebo emailu/vzkazu a telefonu můžete využít následující služby:
- informační servis
- individuální poradenství
- skupinové poradenství
- zprostředkování kontaktu na navazující služby
- pomoc v krizi
- základní sociální poradenství
- základní dluhové poradenství
Využitím některé z výše uvedených služeb prostřednictvím kteréhokoliv kanálu automaticky uzavíráte dohodu o spolupráci s Centrem Naberte kurz, stáváte se klientem Centra Naberte kurz a vztahují se na Vás následující práva:
- Právo na důstojnost
- Právo na bezpečí
- Právo na soukromí
- Právo rozhodovat o vlastní osobě
- Právo na svobodu víry, vyznání a názorů
- Právo podávat stížnost
Během využívání služeb máte zároveň povinnost dodržovat pravidla slušného chování. V případě porušení těchto zásad má pracovník právo poskytovaní služby ukončit.
Zásady poskytování služeb e-terénní práce
E-terénní pracovníci se řídí Etickým kodexem adiktologů, zákonnými normami ČR a jinými mezinárodními smlouvami.
Základní zásady poskytovaní služeb e-terénní práce jsou především:
- Bio-psycho-sociálně-spirituální model: Na situaci klienta se pohlíží v souvislostech bio-psycho-sociálně-spirituálního modelu. Tento model definuje zdraví jako stav tělesné, duševní a sociální pohody, nikoliv pouze nepřítomnost nemoci nebo vady. Z tohoto pohledu je návykové chování a užívání návykových látek a závislost na nich jevem, který vzniká v průběhu vývoje jedince ve vzájemné interakci biologických, psychologických, vztahových a duchovních faktorů.
- Anonymita, bezplatnost: Klient může využívat služeb bez obav ze ztráty anonymity. Zařízení rovněž garantuje anonymitu tím, že neposkytuje o klientovi informace bez jeho předešlého informovaného souhlasu. Klient se může také rozhodnout, zda využije službu, která by svou povahou vyžadovala při jednání s jinými institucemi ztrátu jeho anonymity, či takovou službu odmítne. V takovém případě je hledána alternativní možnost či způsob řešení. Všechny služby jsou poskytovány bezplatně.
- Veřejná přístupnost ke službě: Program je veřejně přístupný bez rozdílu pohlaví, národnosti, rasy, náboženského vyznání, politického přesvědčení, fyzického či psychického zdraví, právního či společenského postavení a socioekonomických možností. Služby jsou pro klienty přístupné bez ohledu na typ užívané návykové nealkoholové látky či nelátkové závislosti, historii užívání a způsob aplikace návykové látky.
- Respektování volby klienta, dobrovolnost využívání služby: Je respektována volba klienta ve způsobu života. Abstinence není podmínkou k využití služby. Je nabízena aktivně odborná péče či pomoc a klient se může svobodně rozhodnout, jestli službu využije či nikoliv. Využívání služby je dobrovolné. Klienti mohou vyjadřovat svou vlastní vůli a podávat podněty či stížnosti týkající se služby. Ke klientovi je přistupováno individuálně a strukturovaně.
- Flexibilita a potřebnost: Služby se přizpůsobují aktuálním potřebám klientů a pružně na ně reagují. Služby jsou poskytovány pokud možno bez odkladu.
- Rovný, ale zároveň individuální přístup ke klientům: Služba je poskytována na základě dohody s klientem. Ctí se jedinečnost každého klienta a jeho vlastní vůle. Na základě toho mu je nabízena a poskytována služba dle jeho aktuálních potřeb a možností.
- Dodržování práv klienta: Zaměstnanci dodržují Listinu základních práv a svobod, Etický kodex sociálních a zdravotnických pracovníků a Etický kodex České psychoterapeutické společnosti, Etický kodex adiktologů.
- Propojení psychologické a sociální péče: Klademe důraz na poskytování a propojení psychologické a sociální práce. Klientům nabízíme komplexní nabídku těchto služeb na jednom místě a v paralelním běhu. Sociální práce jde „ruku v ruce“ s prací psychologickou (terapeutickou) a pomáhá tak klientovi řešit komplexně jeho problém. Může mít charakter jak jednorázové, tak dlouhodobé případové práce, která vede k sociální stabilizaci klienta a k jeho znovuzačlenění do systému sociální sítě. Sociální práce může mít podobu individuální práce s jednotlivcem (např. hledání zaměstnání) nebo práce s rodinou (např. postup při změně trvalého pobytu klienta).
Omezení či vypovězení dohody
Klientem rozumíme osobu z řad cílové skupiny, se kterou byla uzavřena dohoda o poskytování služeb. V některých situacích (obzvláště v e-terénu) je odpovědností pracovníka vyhodnotit, zda proběhlo řádně jednání se zájemcem a jedná se tudíž o klienta, který informovaně využívá nabízených služeb.
Vypovězení smlouvy je ze strany klienta možné kdykoli v průběhu poskytování služby, bez udání důvodů. Jedná se dále o situace, kdy dojde k naplnění zakázky a klient již nemá další zakázku, v případě přechodu do jiné služby, nebo jen odchodem z chatu či položením telefonu.
Omezení ze strany sociální služby je jedním ze způsobů ochrany pracovníka před opakovanými voláními téhož klienta, který se nenachází v krizi. A to například nastavením limitů služby. Ukazuje se, že pravidla, hranice, limity jsou často velmi funkční. Pro kvalitní fungování služby je velmi důležité dodržovat postupy a pravidla, na kterých se shodli jako tým. Je proto možné nastavit klientovi limity pro délku kontaktu či počet telefonátů daný den/týden.
Vypovězení smlouvy ze strany pracovníka je možné v situacích, kdy dojde k naplnění zakázky a klient již nemá další zakázku.
Dalším důvodem pro ukončení služby je hrubé porušení kodexu chování.
V rámci poskytování kvalitních služeb je pro nás prioritní, aby se všichni cítili v bezpečí. Je za nás proto nepřípustné tolerovat vyhrožování směrem jak ke klientovi, tak ale i k pracovníkovi. Důsledkem takového chování je informované ukončení hovoru a popřípadě odepření poskytnutí služby.
Kodex chování
Tento kodex chování je závazný pro všechny účastníky kontaktu služby Centra Naberte kurz a Linky pro hráče hazardních her a jejich blízké. Služba je poskytována na základě dodržování etických zásad a zákonných norem, které chrání jak klienty, tak pracovníky poskytující tuto službu. Každý klient je povinen dodržovat následující pravidla.
- Vzájemný respekt a etika - pracovníci jsou zde, aby Vám pomohli. Pokud byste k nim byli agresivní, vulgární nebo se chovali bez respektu, nemohli by poskytovat profesionální služby. Udržujte prosím respektující prostředí, abychom Vám mohli efektivně pomoci. Nepoužívejte prosím urážlivé nebo nepřátelské výrazy.
- Zacházení se službou - služba slouží k řešení otázek ohledně hazardního hraní. Když se cítíte zranitelní, jsme tady a nabízíme Vám podporu. Prosíme Vás, abyste službu nezneužívali k jiným účelům (a to například obchodním či exuálním účelům). To zahrnuje odesílání zpráv, které jsou nevhodné nebo obsahují sexualizované obrázky či fotografie, a také vedení telefonátů se sexuálním obsahem.
- Bezpečný prostor - vyhněte se urážkám a nepřátelským výrokům. Jakékoli hrozby násilím nebo ublížením jsou nepřípustné. Pracovníci jsou lidé, kteří znají zákon a vědí, že se může jednat o trestný čin. Ten už by potom museli předat k řešení policii.
- Online komunikace - když komunikujete s pracovníky on-line, nezapomínejte, že na druhém konci jsou lidé, nikoli počítač.
- Dobrovolná účast - do naší služby vstupujete dobrovolně. Pokud Vám něco nevyhovuje nebo máte pocit, že potřebujete změnit způsob komunikace, dejte nám vědět. Jsme tu, abychom vám pomohli a chceme, abyste se cítili dobře. Máte rovněž právo kdykoli ukončit komunikaci, pokud se cítíte nepříjemně nebo pokud již nepotřebujete další podporu.
- Spolupráce - Vaše aktivita je klíčová pro dosažení cílů. Každá situace vyžaduje čas a pozornost. Jsme tu, abychom vám pomohli, ale ani my nedokážeme některé věci urychlit.
- Zákaz nevyžádané komunikace (spam) - neposílejte nám prosím nevyžádané zprávy, reklamní nabídky nebo jiný spam . Služba je určena výhradně pro poskytování podpory a poradenství.
- Respekt k ostatním - naše služba má své limity. Pokud voláte často, zvažte, zda je pro Vás naše služba vhodnou pomocí a zda naše služba dokáže naplnit Vaši zakázku.
Tento kodex je tu, aby Vám pomohl využít službu co nejlépe. Dodržováním těchto jednoduchých zásad zajistíte, že můžeme efektivně a s respektem pomáhat Vám i ostatním. Děkujeme za Vaši spolupráci!
Důsledky porušení kodexu
Porušení tohoto kodexu může vést k omezení nebo ukončení přístupu ke službě. V závažných případech může být věc předána příslušným orgánům k dalšímu řešení.
6. Podávání a vyřizování stížností
Stížnost může podat klient, osoba jemu blízká, zájemce o službu, široká veřejnost. Stížnost může být podána e-terénnímu pracovníkovi nebo vedoucímu. Všichni e-terénní pracovníci jsou řádně proškoleni pro vyřizování stížností.
Stížnost může být anonymní nebo signovaná a lze ji podat těmito způsoby:
- při přímém kontaktu s e-terénními pracovníky (individuální chat, telefonní linka),
- e-mailem na kontakt@nabertekurz.cz nebo přes formulář zanechání vzkazu,
- formou dopisu přímo do organizace, na adresu Společnost Podané ruce o.p.s., Hilleho 1842/5, Černá Pole, 602 00 Brno,
- nebo kontaktováním třetích stran, např. Veřejný ochránce lidských práv.
Forma a evidence stížností
Každá stížnost je evidována a zapsána pracovníkem, který stížnost přijal. Zapisuje se datum přijetí stížnosti, jméno pracovníka, který stížnost přijal, obsah stížnosti, datum a výsledek vyřízení stížnosti. Pokud je stížnost podána e-mailem ukládá se jak v elektronické, tak tištěné podobě. Pokud je stížnost podána poštou ukládá se dopis.
Vyřizování stížností
Pokud stěžovatel zanechá v dopise či emailu své kontaktní údaje, bude mu obratem zaslána odpověď o přijmutí stížnosti, ve které bude uvedena lhůta pro vyřízení stížnosti. Stížnost bude vyřízena v co nejbližší době, nejdéle však do 30 dnů. Po vyřízení stížnosti stěžovateli neodkladně zasíláme „Zápis o stížnosti“. Pokud je stížnost podána telefonicky pracovník se zeptá, jestli si stěžovatel přeje sdělit své kontaktní údaje a domluví na způsob předání vyřízení stížnosti.
Každou stížností se zabýváme na nejbližší poradě týmu nebo ji řeší vedoucí pracovník s výše nebo níže postaveným pracovníkem. Pokud není klient s výsledkem spokojen, je vedoucím služby informován, že má právo obrátit se se stížností k vedoucímu pracovníkovi další úrovně organizační struktury organizace. Konečnou instancí v organizaci je v případě stížnosti uživatele služeb nejvyšší statutární orgán.
Pokud se klient obrátí na pracovníky se stížností na třetí stranu (organizaci), pracovník se nepřiklání na žádnou stranu a zachovává neutrální postoj. Nabídne klientovi asistenci při podání této stížnosti.
Podání stížnosti nesmí být v žádném případě příčinou ze strany e-terénních pracovníků k vypovězení nebo přerušení či snížení kvality poskytování služby stěžovateli. E-terénní pracovníci respektují i právo stěžovatele svobodně si zvolit nezávislého zástupce, který ho bude při vyřizování stížnosti zastupovat. Pravidlem je, že nezávislý zástupce stojí mimo struktury služby a organizace. ukládá se dopis.
6. Využívání souborů cookies a zpracování osobních údajů
Soukromí a bezpečí každého klienta je pro nás velmi důležité. Získáváme a zpracováváme proto osobní informace v co nejmenší možné míře. O způsobech zpracovávání osobních údajů a nakládání s nimi, si můžete přečíst více v samostatném dokumentu. Využíváme rovněž soubory cookies, pouze však pro anonymizované přehledy dostupné z Google Analytics.